شرکت نوین تهران گستر پارس

انجام دهنده خدمات لوله بازکنی و تخلیه چاه و تعمیر تاسیسات

شماره ثبت : 523876

آموزش تعمیر شیر آب + رفع چکه کردن شیر اهرمی

تعمیر شیر آب
5/5

آموزش تعمیر شیر آب

همان طور که می دانید در حال حاضر متأسفانه کشور ما دچار کم آبی شده است، بنابراین وظیفه ما این است که تا حد امکان در مصرف آب صرفه جویی کنیم.
شاید در ظاهر نشتی شیر مهم به نظر نرسد اما در دراز مدت موجب می شود آب هدر برود.
علاوه بر این موضوع، زمانی که می خواهید استراحت کنید، چکه کردن آب می تواند بسیار آزاردهنده باشد و آرامش شما را برهم بزند.
چگونه می توانیم مشکل چکه کردن شیر آب را برطرف کنیم؟
چطور برای تعمیر شیر آب اقدام کنیم؟
چطور شیر آب را تعمیر کنیم؟
این پرسش ها زمانی که به مشکل بر می خوریم برای مان پیش می آیند. چه بهتر که قبل از وقوع حادثه آمادگی لازم را داشته باشیم. ما در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا خودتان بتوانید در منزل شیرهای آب را تعمیر کنید.
شیر آب را به آسانی می توانیم خودمان تعمیر کنیم. شیرآلات دستشویی و یا ظرفشویی به دلیل آن که چندین مرتبه در روز از آن ها استفاده می شود، ممکن است دچار خرابی و نشتی شوند.
به این خاطر که با گذشت زمان این شیرآلات مستهلک‌ شده و شروع به چکه کردن و نشت کردن می‌کنند.
در چنین شرایطی باید نسبت به تعمیر ‌شیر آب اقدام کنیم. معمولاً تعمیرات شیر آب، کار دشواری نمی تواند باشد و تنها با رعایت چند نکته و انجام چند مرحله مشکل به‌ آسانی حل می شود.
تعمیر شیر آب قدیمی و جدید کمی با یکدیگر متفاوت هستند. تفاوت آن ها به خاطر این است که شیر های قدیمی دارای دو شیر آب سرد و گرم بوده اما شیر های جدید معمولاً دارای یک اهرم می باشند.


تعمیر شیر آب قدیمی

این نوع شیر ها که به شیر های پیچی نیز معروف می باشند دارای دو شیر هستند. معمولاً این نوع شیر ها به خاطر خراب شدن واشر یا مغزی شان دچار مشکل می شوند. در این بخش از مقاله به آموزش تعمیر شیرهای پیچی می‌پردازیم.

 

تعمیر شیر آب

شیر آی پیچی

در ابتدا باید شیر فلکه منزل و یا در صورت لزوم شیر فلکه اصلی ساختمان را ببندید. به طور کلی فلکه اصلی در زیر سینک یا پشت سینک یا روشویی قرار دارد.
پس از آن با استفاده از پیچ گوشتی درپوش شیر را باز کنید. درپوش برخی از شیر ها به صورت پرسی بوده و در برخی دیگر به شکل پیچی می باشد.
سپس پیچ داخل شیر را باز کرده و شیر را بیرون بیاورید. چنانچه شیر سفت بوده و بیرون نمی آید، با وارد کردن چند ضربه آرام به پشت آن، شیر را بیرون بیاورید.
پس از آن با استفاده از آچار ، مغزی شیر را باز کردا و آن را هم بیرون بیاورید.
بعد از بیرون آوردن مغزی، نوبت به بیرون آوردن واشر می رسد. این کار را می توانید با یک پیچ گوشتی انجام دهید.
پس از انجام این مراحل، بایستی کف شیر را بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ اعیب و یراد و یا ترک نداشته باشد. در صورت شکستگی یا ایرادی در قسمت کف شیر، باید از شخص متخصص کمک بگیرید تا مشکل را برطرف یا شیر را تعویض کند.
عموماً چکه کردن آب به علت واشرهای مغزی شیر آب می باشد. یک واشر نو را به مغزی ببندید.
همچنین در صورتی که مغزی شیر خراب شده باشد می‌توانید یک مغزی جدید را جایگزین مغزی قبلی کنید. پس از آن مغزی را در سر جای خود قرار داده و با آچار آن را سفت کنید. پس از آن دستگیره شیر را روی آن قرار داده و پیچ محکم می بندیم. در نهایت، درپوش را سر جای خود سفت کنید. به همین آسانی شیر آب را خودتان تعمیر کرده اید.

تعمیر شیر آب

تعمیر شیرهای اهرمی

استفاده از این نوع شیرآلات به علت راحتی در باز و بسته کردن و کارایی بهتر روز به روز افزایش می یابد. در شیر های اهرمی از یک کارتریج استفاده می شود که برای تعمیر شیر آب باید آن را تعویض کرد. اما تعمیرات این نوع شیر ها نیز بسیار ساده می باشد.
در اکثر شیر های اهرمی، یک پولک پلاستیکی موجود است که جهت آب سرد و گرم مشخص می کند. ابتدا باید پولک پلاستیکی را با استفاده از یک پیچ ‌گوشتی بیرون آورید. در داخل یا پشت و یا زیر این پولک، یک پیچ دو سو یا آلنی موجود است که آن را هم باید باز کنید.
پس از آن شیر را به بالا بکشید تا از محل خود بیرون آید. بعد از آن پولکی دایره‌ای شکل که دور شیر قرار گرفته را با پیچاندن از جای خود بیرون بیاورید.
سپس کارتریج خراب را از شیر بیرون بیاورید. در کف شیر دو شیار وجود دارد دو برآمدگی هم در انتهای کارتریج وجود دارد که باید دقیقاً روی این شیارها مَچ شود.
کارتریج نو بر روی قسمت مخصوص به خود قرار دهید و حلقه یا پولکی دور شیر را ببندید. به این نکته دقت کنید که کارتریج به هیچ وجه در جای خود نچرخد، چون در این صورت شیر دوباره نشتی پیدا می کند.
پس از آن دستگیره را در سر جای خود قرار داده و پیچ را محکم کنید. در آخر نشانگر جهت آب سرد و گرم را در جای خود قرار دهید تا کار تعمیر شیر آب به اتمام برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان/سفارش سریع خدمات