شرکت نوین تهران گستر پارس

انجام دهنده خدمات لوله بازکنی و تخلیه چاه و تعمیر تاسیسات

شماره ثبت : 523876

رفع گرفتگی لوله آشپزخانه

رفع گرفتگی لوله آشپزخانه
5/5

رفع گرفتگی لوله آشپزخانه

به طور معمول ممکن است همه ما در طول سال یکی دو بار شاهد گرفتگی لوله فاضلاب آشپزخانه باشیم. گرفتگی لوله فاضلاب آشپزخانه باعث بروز مشکلاتی مثل انتشار بوی بد، بهم ریختگی و همچنین باعث اختلال در روند عادی زندگی میشود. در این شرایط باید هر چه سریعتر برای رفع این مشکل اقدام کرد.

به طور معمول بیشتر گرفتگی هایی که اتفاق می‌افتد مربوط به لوله آشپزخانه است. ورود روغن و چربی، مهم ترین دلیل گرفتگی لوله های آشپزخانه است. این روغن ها و چربی ها به مرور زمان روی هم انباشته و سفت میشوند و رسوب ایجاد میکنند که همین علت باعث گرفتگی لوله ها میشود.

به همین خاطر شما برای رفع گرفتگی لوله های آسپزخانه مثل سینک ظرفشویی، کفشور، لوله تخلیه ماشین لباسشویی، به راه کار های مناسب نیاز دارید. در ادامه این مقاله همراه ما باشید. تا راه کار های مناسبی را برای برطرف کردن گرفتگی لوله های آشپزخانه بررسی کنیم.

رفع گرفتگی لوله آشپزخانه
رفع گرفتگی لوله آشپزخانه

نشانه های گرفتگی لوله آشپزخانه

پیش از اینکه که روش های باز کردن لوله فاضلاب آشپزخانه را بررسی کنیم، بهتر است با نشانه های گرفتگی لوله آشنایی پیدا کنید.

1) اگر هنگام شستشوی زیاد، بوی بد فاضلاب در آشپزخانه پخش می‌شود، به این معنا است که چربی ها باعث گرفتگی و انسداد لوله شده است و در حال گرفتگی کامل و مسدود شدن می‌باشد و باید هرچه سریع تر دست به کار شد. (به طور مثال ریختن حلال های چربی به داخل چاه)

2) تخلیه با سرعت پایین و کُند آب در سینک ظرفشویی نیز می‌تواند یکی دیگر از نشانه های گرفتگی لوله آشپزخانه باشد. در چنین مواقعی باید با یک راهکار اصولی اقدام به برطرف کردن مشکل گرفتگی لوله فاضلاب آشپزخانه کرد که در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

3) اگر هنگام شستشو، کف از زیر سینک ظرفشویی بالا بزند، می‌توان ادعا کرد که لوله فاصلاب منزل شما دچار گرفتگی و انسداد شده است.

حالا که شما با مهمترین نشانه های گرفتگی لوله های آشپزخانه آشنا شدید، نوبت آن است تا با به کارگیری چند روش کاربردی مشکل لوله های آشپزخانه را به صورت کامل و اساسی برطرف کنید.


گرفتگی لوله فاضلاب ظرفشویی چه زمانی اتفاق می افتد؟

گرفتگی لوله فاضلاب ظرفشویی می‌تواند خبر بدی برای خانم های خانه دار باشد زیرا به همراه خود کثیفی، حضور حشرات موذی و مختل شدن روند معمول زندگی را به همراه خواهد داشت. ورود موادی مثل چربی، روغن، باقی مانده مواد غذایی، مو و پرز، آشغال و مواد اضافی به سینک ظرفشویی زمینه ساز چنین فاجعه ای (گرفتگی لوله فاضلاب ظرفشویی) خواهد بود که با گذر زمان می‌تواند مشکلات جدی و شدیدی را به وجود بیاورد. در نتیجه می‌توان با رعایت یکسری از نکات در شستشوی ظروف و جلوگیری از ورود مواد اضافی به داخل سینک ظرفشویی، از انسداد لوله فاضلاب ظرفشویی پیشگیری کرد.


علت گرفتگی لوله فاضلاب آشپزخانه

اولین علتی که سریعا باعث گرفتگی و انسداد لوله فاضلاب آشپزخانه می‌شود، باریک بودن قطر لوله ها است. به طور معمول لوله هایی با سایز ۶ یا ۸ برای آشپزخانه استفاده می‌شوند. در صورتی که برای لوله کشی سرویس بهداشتی از لوله هایی با سایز ۱۰ استفاده می‌شود. در نتیجه یکی از دلایل انسداد لوله های آشپزخانه، کوچک بودن سایز لوله های آن است.

بعد از اندازه لوله های آشپزخانه، دومین دلیلی که باعث گرفتگی سریع‌تر لوله های آشپزخانه نسبت به سایر لوله های فاضلاب می‌شود، آب ریزی مکرر و استفاده زیاد است. می‌توان گفت اصلی ترین دلیلی که باعث به وجود آمدن این مشکل می‌شود، ورود مواد زائد مثل ورود چربی، روغن و باقی مانده مواد غذایی بر اثر شستشوی ظروف، ورود پرز و مو لباس ها از طریق ماشین لباسشویی و … به داخل لوله های آشپزخانه است. این مواد زائد در دیواره های لوله رسوب ایجاد می‌کنند و به مرور زمان مسیر عبور را محدود کرده و در نهایت موجب گرفتگی لوله های آشپزخانه می‌شوند.

رفع گرفتگی لوله آشپزخانه


رفع گرفتگی لوله فاضلاب آشپزخانه

روش هایی وجود دارند که شما می‌توانید با به کارگیری این روش ها خودتان در منزل اقدام به رفع مشکل گرفتگی لوله فاضلاب آشپزخانه نمایید. البته به شرطی که گرفتگی شدید نباشد. در صورتی که گرفتگی لوله ها شدید باشد باید از روش های حرفه ای تر که تضمین شده‌اند، استفاده کرد. در ادامه این مطلب روش های رفع مشکل گرفتگی لوله فاضلاب آشپزخانه را بررسی خواهیم کرد.

رفع گرفتگی با آب جوش

ساده ترین و کم هزینه ترین روش برای رفع گرفتگی لوله آشپزخانه، استفاده از آب جوش است که تمامی افراد می‌توانند از این روش استفاده کنند. در ابتدا یک کتری آب جوش آماده کنید.اگر در سینک ظرفشویی آب جمع شده است، می‌توانید در طول زمانی که آب جوش آماده می‌شود، اقدام به تخلیه آن نمایید. برای انجام این کار می‌توانید از یک لیوان استفاده کنید. بعد از اینکه آب جوش آماده شد، آن را داخل سینک ظرفشویی بریزید و منتظر بمانید تا آب پایین برود. اگر آب حرکت نکرد صبر کنید تا سرد شود و سپس آن را تخلیه کنید.دوباره این کار را انجام دهید. در برخی مواقع ممکن است مجبور شوید چند بار آب جوش را داخل سینک ظرفشویی بریزید تا به نتیجه مطلوب برسید.

رفع گرفتگی لوله آشپزخانه با سرکه و جوش شیرین

در این روش ابتدا باید آب سینک را به طور کامل تخلیه نمایید. پس از تخلیه آب سینک، به اندازه یک فنجان جوش شیرین داخل سینک ظرفشویی بریزید. سپس دو برابر آن مقدار سرکه سفید به داخل لوله بریزید.
در پوش سینک را گذاشته و پانزده دقیقه منتظر بمانید. پس از گذشت پانزده دقیقه برای مطمئن شدن از رفع گرفتگی، آب گرم را باز کنید. در صورت لزوم می توانید چندین بار این روش را انجام دهید.

بررسی سیفون زیر سینک

این امکان وجود دارد در برخی مواقع، گرفتگی در قسمت سیفون زیر سینک باشد.
با ورود آشغال ها به داخل سینک، ممکن است این مواد در مخزن سیفون سینک جمع شده و به مرور زمان موجبات گرفتگی لوله آشپزخانه را فراهم کنند.
بنابراین باید سیفون زیر سینک را باز کنید تا مشخص شود که گرفتگی در آن بخش است یا خیر.
چنانچه گرفتگی در سیفون سینک بود، تنها کافی است آن را از اشغال ها و مداد اصافی تمیز کرده و آن را مجدداً نصب نمایید.
در نتیجه با این کار گرفتگی لوله رفع می شود.

استفاده از تلمبه لوله بازکن

اگر با به کار گیری روش هایی که تا اینجا گفته شده گرفتگی سینک ظرفشویی یا کفشور آشپزخانه شما برطرف نشده است، باید سراغ این روش بروید.
اگر سینک شما دو قلو است باید ابتدا ورودی یکی از لگن ها را مسدود کنید.
پس از آن تلمبه را درون آن یکی لگن قرار داده و تا بالای قسمت پلاستیکی تلمبه آب بریزید. دلیل این کار این است که از ورود و خروج هوا به داخل سینک جلوگیری شود.
پس از آن برای چند مرتبه تلمبه را بالا و پایین کنید تا گرفتگی لوله فاضلاب آشپزخانه رفع شود.
در نهایت تلمبه را برداشته و آب را باز کنید. چنانچه لوله با این روش باز نشد، ناامید نشده و برای چندین بار این کار را تکرار کنید.


فیلم آموزشی رفع گرفتگی لوله آشپزخانه در منزل: 


رفع گرفتگی با فنر دستی لوله بازکنی

برای برطرف کردن گرفتگی لوله فاضلاب آشپزخانه، فنر لوله بازکنی ابزار مناسبی است.
فنر دستی لوله بازکنی قادر است هر آنچه که داخل لوله وجود دارد را از نابود کرده و به آن را به داخل لوله فاضلاب شهری یا چاه هدایت کند.
برای رفع گرفتگی با فنر لوله بازکنی ابتدا باید فنر را تا جایی که احساس شود به عامل گرفتگی لوله برخورد کرده، به داخل لوله وارد کنید.
پس از این کار نوبت به چرخاندن فنر می رسد. فنر را تا زمانی که مطمئن نشده اید گرفتگی باز شده، در جهت عقربه های ساعت بچرخانید.
در نهایت با آب به شستشوی لوله اقدام کنید. پیشنهاد ما این است یک دبه آب داغ آماده کرده و با مقداری تاید یا مایع ظرفشویی مخلوط کرده تا خوب کف آلود شود. سپس آن را با فشار زیاد به داخل لوله بریزید.

4 پاسخ

  1. با سلام
    لوله آشپزخانه من توسط یونولیت مسدود شده. چجوری باید لوله آشپزخانه رو باز کنم؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان/سفارش سریع خدمات