شرکت نوین تهران گستر پارس

انجام دهنده خدمات لوله بازکنی و تخلیه چاه و تعمیر تاسیسات

شماره ثبت : 523876

رفع گرفتگی لوله فاضلاب حمام

گرفتگی لوله فاضلاب حمام
5/5

رفع گرفتگی لوله فاضلاب حمام

یکی از بزرگ ترین مشکلات و معضلاتی که ممکن است برای هر منزلی رخ دهد، گرفتگی لوله فاضلاب حمام است.
لوله فاضلاب حمام جزء اصلی ترین لوله ها در سیستم فاضلاب هر ساختمانی محسوب می شود. همچنین علاوه بر گرفتگی لوله، گرفتگی چاه حمام نیز از شایع ترین نوع گرفتگی به شمار می رود.
گرفتگی لوله فاضلاب حمام به دلایل گوناگونی ممکن است به وجود بیاید؛ بنابراین داشتن اطلاعات و آگاهی مناسب در خصوص دلایل گرفتگی لوله حمام، روش های رفع گرفتگی لوله فاضلاب حمام و راه های پیشگیری از آن می تواند بسیار ضروری باشد.
در این مقاله سعی کردیم شما را با این موارد آشنا کرده تا در صورت گرفتگی لوله حمام قادر باشید به سادگی و بدون نیاز به صرف زمان و هزینه اضافی مشکل را حل کنید.

دلایل گرفتگی لوله فاضلاب حمام

قبل از آن که با روش های رفع گرفتگی لوله فاضلاب حمام اشنا شوید، بهتر است بدانید چه عواملی باعث می شوند تا چنین مشکلی به وجود بیاید.
دانستن این موضوع می تواند کمک شایانی به شما کند تا راحت تر نسبت به رفع گرفتگی لوله فاضلاب حمام خود اقدام نمایید.
معمولاً لوله فاضلاب حمام به علت ورود مواد زائد از درپوش به درون لوله می باشد که سبب به وجود آمدن سد در برابر جریان عبور آب شده و نتیجه نهایی آن گرفتگی لوله فاضلاب حمام است.

ورود مو به درون لوله فاضلاب حمام

اصلی ترین و رایج ترین دلایلی که سبب گرفتگی چاه حمام می شود، ورود مو است. در زمان شست و شو مو های اضافی ( مرده و آسیب دیده) از بدن جدا شده و به درون چاه وارد می شوند.
به مرور زمان این مو ها بر روی هم انباشته شده و به یکدیگر گره می خورند. این مو های گره خورده همانند سدی نفوذ ناپذیر در برابر جریان آب عمل می کنند.
در نتیجه ورود مو و جمع شدن آن در لوله می تواند موجب گرفتگی چاه شود.

افتادن صابون به درون لوله

همه افراد در زمان شستشوی خود از صابون استفاده می کنند. تکه های صابون استفاده شده به دلیل چربی بالایی که دارد قادر است با املاح حاضر در آب ترکیب شده و رسوبات سختی را به وجود بیاورد که این رسوبات بر دیواره لوله فاضلاب می چسبند.
به مرور زمان این موضوع سبب می شود تا لوله فاضلاب حمام بسته شده و گرفته شود.

ورود مواد زائد متفرقه

به جز مو و صابون که مهم ترین دلایل گرفتگی لوله فاضلاب حمام بوده اند، ورود سایر مواد جامد مانند دستمال کاغذی، تیغ و … هم می توانند موجبات گرفتگی را فراهم کنند.
در نتیجه، در صورت بروز گرفتگی سریعاً باید نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید زیرا این موضوع می تواند باز کردن لوله را سخت کند.

گرفتگی لوله فاضلاب حمام

رفع گرفتگی لوله فاضلاب حمام

برای باز کردن لوله فاضلاب حمام روش های مختلفی وجود دارد. این روش ها بر اساس جنس لوله و نوع گرفتگی انتخاب می شوند.
برای مثال چنانچه مواد صابونی باعث گرفتگی لوله شده باشند، در آن صورت روشی که برای رفع گرفتگی مورد استفاده قرار می گیرد با روشی که برای رفع گرفتگی لوله ناشی از تجمع مو ها است، کاملاً متفاوت می باشد.
به همین علت ما در این بخش از مقاله می خواهیم به انواع روش های رفع گرفتگی لوله فاضلاب حمام بپردازیم.

استفاده از آب جوش برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب حمام

آسان ترین، سریع ترین و ارزان ترین روشی که می توانید برای رفع گرفتگی لوله در منزل از آن استفاده کنید، آب جوش است.
البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از آب جوش تنها برای رفع گرفتگی های سطحی کاربرد دارد.
در این روش باید آب جوش را با فشار زیاد به درون لوله بریزید. پس از ریختن آب چند لحظه صبر کنید تا دمای آب چربی ها را در خود حل کرده و وزن انگب عوامل گرفتگی را به پایین هل دهد.
این کار را برای چندین مرتبه انجام دهید تا به مرور زمان رسوبات که بر دیواره لوله جمع شده اند نرم شده و در نهایت از بین بروند.
حتماً یادتان باشد قبل از ریختن آب جوش درپوش حمام را بردارید تا آب جوش روی شما نپاشد.
نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که پیش از هر اقدامی باید به جنس لوله توجه کرد. در صورتی که لوله های منزل شما از جنس پلاستیک است، نباید آب داغ را به یکباره درون لوله بریزید. زیرا ممکن است لوله های پلاستیکی بر اثر دمای بالای آب تغییر شکل داده و به علت فشار آب بشکنند. از این رو علاوه بر آن که مشکل گرفتگی رفع نمی شود، مشکل نشتی نیز ایجاد می شود که بسیار کار را سخت می کند. پس به این نکته دقت کنید.

استفاده از جوش شیرین

همان گونه که بیشتر افراد مطلع هستند، جوش شیرین و ترکیبات آن قادر است در بر طرف کردن بسیاری از گرفتگی های خانگی مؤثر واقع شود.
برای باز کردن لوله فاضلاب حمام نیز استفاده از دو ترکیبات جوشش شیرین مانند جوش شیرین با سرکه و جوش شیرین با نمک می تواند گره گشا باشد.
برای انجام این روش در آغاز باید درپوش چاه حمام را برداشته و پس از آن جوش شیرین را به داخل لوله بریزید. سپس مقداری نمک یا سرکه به آن اضافه کرده و در نهایت کمی آّب داغ به این ترکیب اضافه کنید.
پس از ریختن مواد به داخل لوله کمی صبر کنید تا میان این دو ماده واکنش های شیمیایی لازم صورت گیرد تا باعث باز شدن لوله فاضلاب حمام شود.
بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که در شرایط سخت تر، روش های خانگی نمی توانند پاسخگو باشند.

 

استفاده از محلول های مخمری

در بعضی مواقع نیز استفاده از محلول های مخمری برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب حمام نتیجه می دهد.
برای انجام این روش، در ابتدا باید مقداری مخمر را با آب ترکیب کنید. سپس این این ترکیب را به صورت آهسته و در چند مرحله به درون لوله بریزید.
اگر محلول را به یکباره و یک جا به درون لوله بریزید، در آن صورت احتمال اینکه به لوله فاضلاب حمام آسیبی وارد شود، بسیار زیاد است.
استفاده از محلول های مخمری برای لوله های پلاستیکی بسیار مناسب است و می توانید این روش را جایگزین روش نخست کنید ( در صورتی که لوله فاضلاب منزل شما پلاستیکی باشد).

استفاده از تلمبه دستی 

بعضی از عوامل گرفتگی لوله فاضلاب حمام مانند جمع شدن مو و پرز در لوله را می توان با استفاده از ابزار هایی نظیر تلمبه دستی رفع کرد.
برای انجام این کار باید ابتدا شیر آب را برای مدتی باز کرده تا آب روی درپوش لوله و اطراف آن جمع شود. پس از آن تلمبه دستی را روی دهانه لوله قرار داده و با فشار تلمبه بزنید تا مواد زائد از درون لوله بیرون بیایند. این کار را چندین مرتبه انجام دهید تا گرفتگی لوله کاملاً بر طرف شود.
توصیه می شود ابتدا درپوش چاه را برداشته و پس از آن اقدام به رفع مشکل نمایید.

گرفتگی لوله فاضلاب حمام

استفاده از قلاب 

با استفاده از قلاب می توانید موها و سایر مواد زائد را که سبب مسدود شدن لوله شده اند را جمع کنید.
روش کار به این صورت است که ابتدا درپوش لوله را برداشته و قلاب را به آرامی تا جایی که ممکن است به درون لوله وارد کنید.
بعد از آن با کمک سر خمیده قلاب موادی که باعث گرفتگی شده اند را از لوله جدا کرده و بیرون بیاورید. برای آن که کار بهتر انجام شود می توانید از نور یک چراغ قوه کمک بگیرید. این کار را تا جایی که از کم شدن حجم موها مطمئن شدید، انجام دهید.
در نهایت نیز با ریختن آب داغ درون لوله می توانید مراحل باز کردن لوله فاضلاب حمام را تکمیل کنید.
همانطور که گفته شد قلاب را به آرامی وارد لوله کنید زیرا اگر با فشار زیاد این کار را انجام دهید، ممکن است به لوله آسیب وارد شده و مشکلات شما دوچندان شود.
بنابراین بهتر است قبل از وارد کردن قلاب دقت و احتیاط کافی داشته باشید.

استفاده از محلول جوهر نمک

یکی از بهترین روش هایی که می توانید به کار بگیرید استفاده از محلول جوهر نمک است. البته این روش مقداری خطرناک است.
در این روش باید 3/4 گالن آب سرد با 3 پیمانه جوهر نمک ترکیب کنید و در زمان جوشیدن آن را به درون لوله فاضلاب حمام بریزید.
این محلول بسیار اسیدی بوده و بایستی در زمان انجام این روش از عینک، ماسک و دستکش پلاستیکی استفاده کنید تا خدای نکرده آسیبی به شما وارد نشود.
علاوه بر نگات گفته شده، مطمئن شوید روزنه ای برای ورود و خروج هوا در محیط وجود داشته باشد. دقت کنید استفاده متعدد از این روش می تواند به لوله فاضلاب شما آسیب وارد کند.

نکته مهم!

در برخی از مواقع، گرفتگی لوله فاضلاب حمام بسیار شدید تر و سخت تر از آن است که با روش های گفته شده برطرف شود.
بنابراین تنها راه چاره فنر زدن چاه است که این کار به مهارت و تخصص ویژه ای نیاز دارد و توصیه می شود حتماً با یک شرکت لوله باز کنی معتبر تماس حاصل کنید.
مؤسسه خدمات فنی مختارپور با داشتن افراد مجرب و مجهز بودن به دستگاه های پیشرفته می تواند شما را برای حل این مشکل یاری کند.

شماره تماس: 09126471146

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان/سفارش سریع خدمات