شرکت نوین تهران گستر پارس

انجام دهنده خدمات لوله بازکنی و تخلیه چاه و تعمیر تاسیسات

شماره ثبت : 523876

علت بوی بد دستشويی در زمستان

علت بوی بد دستشويی در زمستان
5/5

علت بوی بد دستشويی در زمستان و در زمان بارندگی چیست؟ بوی بد و اذیت کننده چاه فاضلاب چیزی نیست که وابسته به شرایط یا زمان خاصی باشد و این بو در همه روز های سال امکان دارد به مشام ما برسد. ولی در برخی از منازل در هنگام بارش برف و باران و معمولا در فصل زمستان شاهد استشمام بوی بد و نا مطبوع از چاه فاضلاب خانه هستیم.

این اتفاق بعضی مواقع بسیار آزار دهنده خواهد بود و نیاز به اقدامی فوری جهت برطرف کردن این مشکل احساس می‌شود. در این مطلب به مواردی مثل علت بوی بد دستشویی در زمستان، لوله ونت و کاربرد و نقش آن، نقش چاه در استشمام بوی بد، راه کار های حل این مشکل و … خواهیم پرداخت.

علت بوی بد دستشویی در زمستان و در زمان بارندگی چیست؟

این بو دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد اما برای اینکه اطلاع داشته باشید که علت اصلی این موضوع چیست در ابتدا لازم است با محتویات داخل لوله و چاه های فاضلاب کمی آشنا شوید. می‌دانیم که این موضوع جالبی برای شما نخواهد بود و شاید اذیت کننده نیز باشد ولی برای درک بهتر علت، بهتر است ساختار داخلی لوله و چاه فاضلاب را بشناسید.

چاه فاضلاب از نظر مواد داخل آن و محتوا به سه بخش تقسیم می‌شود. بخش اول چاه شامل لجنی می‌باشد که در انتهای چاه ته نشین شده است. بخش بعدی و وسطی، آبی می‌باشد که روی این لجن قرار گرفته است. قسمت انتهایی و بالایی نیز شامل گاز های تولید شده فاضلاب بر روی آب می‌باشد. در داخل لوله ها هم امکان دارد باقی مانده مواد جامد (آشغال و مو) وجود داشته باشد.

علت بوی بد دستشويی در زمستان
علت بوی بد دستشويی در زمستان

چرا در زمان بارندگی بوی بد و نا مطبوع دستشویی پخش می‌شود؟

با این تفاسیر علت بوی بد و نا مطبوع دستشویی در زمستان چه چیزی می‌تواند باشد ؟ واقعیت این است که وقتی برف یا باران می‌بارد، سطح مایعاتی که روی لجن های ته چاه قرار گرفته‌اند، بالا می‌آیند.

در نتیجه این بالا آمدن موجب فشار بیشتر بر روی گاز های حبس شده در چاه خواهد شد. گاز های درون چاه هم به دنبال راه گریزی برای فرار می‌گردند. بنابراین گاز ها به لوله های فاضلاب فشار وارد می‌کنند. در خیلی از خانه ها برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، لوله ای به نام لوله ونت کار گذاشته خواهد شد که چاه فاضلاب را مستقیم به پشت بام و فضای آزاد متصل می‌کند و از پخش بوی بد و نا مطبوع فاضلاب در داخل خانه جلوگیری می‌کند.


بیشتر بخوانید:

سپتیک تانک چیست؟

چگونه لوله یخ زده را باز کنیم؟


در بعضی از مواقع علت پخش بوی فاضلاب خراب بودن لوله ونت یا مسدود شدن آن است. این امکان وجود دارد که لوله ونت به فاضلاب یا فضای آزاد متصل نباشد. به طور مثال بارندگی ها باعث بالا آمدن آب و مسدود شدن سر لوله ونت شده باشد.

علت بوی بد دستشويی در زمستان
علت بوی بد دستشويی در زمستان

لوله ونت راه حلی مطمئن برای جلوگیری از بوی بد فاضلاب به محیط خانه است؟

جواب به این سوال منفی می‌باشد. درست است که گاز های چاه فاضلاب از راه لوله ونت تخلیه خواهند شد ولی این به معنی عدم خروج آن گاز ها از طریق لوله های فاضلاب نیست. در بعضی مواقع فشار گاز های فاضلاب آنقدر زیاد می‌شود که لوله ونت پاسخگوی این فشار گاز نمی‌باشد.

در این شرایط فشار گاز سعی می‌کند تا از طریق لوله های فاضلاب راه فراری برای خودش پیدا کند. و اگر که لوله های فاضلاب دچار نشتی باشند گاز بد بو و زننده فاضلاب از همان محل به بیرون نشت خواهد کرد. در غیر این صورت شما بوی بد گاز فاصلاب را در دستشویی یا چاه های آپارتمان خود استشمام خواهید کرد.

علت بوی بد دستشويی در زمستان
علت بوی بد دستشويی در زمستان

نقش چاه در استشمام بوی بد و نا مطبوع در زمستان و در زمان بارندگی چیست؟

یکی از دلایل بوی بد دستشویی در فصل زمستان و در زمان بارندگی ها خود چاه فاضلاب می‌باشد. وقتی چاه فاضلاب پر باشد مشکلات از این قبیل به وجود خواهد آمد. در ابتدا بهتر است با نرخ کشش چاه فاضلاب کمی اشنا شویم. نرخ کشش چاه به میزان آب فاضلابی گفته می‌شود که در یک واحد زمان به درون چاه وارد می‌شود. از عوامل تاثیر گذار بر آن می‌توان به جنس خاک (اعم از ماسه‌ای، شنی، رسی و … )، لایه های لجنی روی دیواره ها، لوله ها و کف و … اشاره کرد. هر یک از این موارد می‌تواند نرخ کشش چاه فاضلاب شما را کاهش دهد.

اگر بعد از شروع بارندگی سریعا بوی فاضلاب را در خانه حس می‌کنید، به این معنا می‌باشد که ظرفیت چاه در آستانه پر شدن است و یا نرخ کشش چاه به علت های مختلف پایین آمده است. اما اگر بلافاصله بعد از تمام شدن بارندگی شدت بو کاهش یافت و یا قطع شد، می‌توانید امیدوار باشید که چاه پر نشده است و یا نرخ تخلیه چاه هنوز به اندازه شدید و نگران کننده‌ای کاهش پیدا نکرده است.

به این نکته توجه داشته باشید که در بعضی مواقع عمر زیاد چاه و فرسودگی باعث تخلیه نشدن کامل آن می‌شود. لجن های چسبیده به کف و دیوار باعث زود پر شدن چاه خواهند شد و این موقعیت را برای نشت بوی نا مطبوع فاضلاب در زمان بارندگی بیشتر خواهد کرد.

علت بوی بد دستشويی در زمستان
علت بوی بد دستشويی در زمستان

برطرف کردن بوی بد و نا مطبوع دستشویی در زمان بارندگی چطور امکان پذیر است؟

برای برطرف کردن این بو ابتدا باید دلیل نشت بوی بد از فاضلاب در فصل زمستان را پیدا کرده و بعد اقدام به برطرف کردن مشکل پیش آمده کنید.

  • اگر نرخ کشش چاه پایین می‌باشد حتما نسبت به لایروبی چاه فاضلاب اقدام کنید.
  • چنانچه لوله ونت دچار مشکل شده باشد، لازم است که آن را ترمیم یا تعویض کنید.
  • اگر ظرفیت چاه فاضلاب پر شده باشد لازم است که نسبت به تخلیه به موقع آن اقدام کنید.
  • اگر لوله های فاضلاب دچار نشتی شده باشند حتما باید برای تعویض آن‌ ها اقدام کنید.
  • و در آخر اگر هیچ یک از این موارد مشکلتان را رفع نکرد، لازم است که چاه جدیدی احداث کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان/سفارش سریع خدمات