شرکت نوین تهران گستر پارس

انجام دهنده خدمات لوله بازکنی و تخلیه چاه و تعمیر تاسیسات

شماره ثبت : 523876

چگونه لوله یخ زده را باز کنیم؟

چگونه لوله یخ زده را باز کنیم؟
5/5

چگونه لوله یخ زده را باز کنیم؟ این پرسشی است که معمولا در فصل زمستان برای ما پیش می آید. با سرد شدن دمای هوا در فصل زمستان، احتمال یخ زدگی لوله آب زیاد می‌شود. دمای زیر صفر درجه هوا در وقت هایی از شبانه روز که مصرف آب به حداقل رسیده و جریان آب از لوله ها قطع می‌شود، هوای سرد موجب یخ زدگی لوله آب و کنتور خواهد شد.

همانطور که اطلاع دارید آب زمانی که منجمد می‌شود حجم بیشتری می‌گیرد. در نتیجه به لوله از داخل فشار وارد شده که این فشار باعث ترکیدگی لوله می‌شود، پس لازم است تدابیری برای پیشگیری از یخ زدگی لوله آب ساختمان ها اندیشید تا از به وجود آمدن این مشکلات و هزینه های جانبی آن جلوگیری شود.

در این مقاله قصد داریم آموزش باز کردن لوله یخ زده را به شما توضیح دهیم تا بتوانید از مشکلات ذکر شده جلوگیری کنید.

برای آب کردن یخ زدگی داخل لوله آب ساختمان ها، در مرحله اول باید محل دقیق آن را پیدا کنید و بعد با چند روش ساده و اساسی که وجود دارد شما به آسانی می‌توانید با انجام آن ها از ترکیدگی و نشت لوله آب جلوگیری کنید.

برای پیدا کردن محل یخ زدگی لوله آب در ساختمان تک تک شیر های آب را کمی باز کنید. به این شکل به راحتی می‌توانید تشخیص دهید که یخ زدگی لوله آب در کدام قسمت از ساختمان اتفاق افتاده است.

چگونه لوله یخ زده را باز کنیم
چگونه لوله یخ زده را باز کنیم

چگونه لوله یخ زده را باز کنیم؟

معمولا یخ زدگی لوله آب فاضلاب در قسمت های سرد تر مانند انبار ها، زیر زمین ها و امثال این ها رخ می‌دهد. پیشنهاد می‌شود ابتدا این قسمت های ساختمان را برای پیدا کردن یخ زدگی چک و بررسی کنید. در قسمت هایی که گفته شد مخصوصا نزدیک اتصالات و شیر آلات به دنبال نشتی و ترک و یا چکه آب بگردید. همانگونه که ذکر شد یخ زدگی با افزایش حجم و فشار به دیواره های لوله موجب صدمه به لوله های ساختمان شما خواهد شد.


بیشتر بخوانید:

رفع نم و رطوبت خانه 

آموزش هواگیری رادیاتور شوفاژ


حالا که مشخص شد یخ زدگی لوله آب در کدام یکی از قسمت های ساختمان اتفاق افتاده است، باید محل دقیق آن را برای آب کردن یخ زدگی پیدا کنید. برای پیدا کردن محل دقیق یخ زدگی لوله آب چند روش به شما پیشنهاد می‌شود :

با دست روی لوله‌ای که فکر می‌کنید یخ زدگی در آنجا رخ داده است بکشید؛ واضح است که محل یخ زده دمای کمتر و سرد تری نسبت به دیگر قسمت های لوله دارد. با کمی دقت می‌توانید محل دقیق یخ زدگی لوله آب را با این روش پیدا کنید. استفاده از دستگاه حرارت سنج نیز می‌تواند کار شما را شما آسان تر کند.

با یک وسیله مثل پیچ گوشتی بر روی لوله ضربه بزنید. به طور معمول در قسمتی که دچار یخ زدگی شده، صدای تیز و مشابه با شی را سخت از دیگر نقاط لوله می‌شنوید.

چگونه لوله یخ زده را باز کنیم
چگونه لوله یخ زده را باز کنیم

روش های موثر جهت برطرف کردن یخ زدگی لوله آب

بعد از پیدا کردن محل یخ زدگی لوله آب باید به رفع آن یعنی آب کردن یخ زدگی لوله ها بپردازید. شما می‌توانید با به کار بردن این روش ها به آسانی لوله یخ زده را باز کنید. بعضی وقت ها باز کردن یخ زدگی لوله های آب ساختمان ممکن است خیلی ساده باشد و گاهی نیاز به دانش فنی و افراد متخصص دارد. اگر برای برطرف کردن گرفتگی لوله یخ زده از ابزار نامناسب استفاده کنید، احتمال شکستن و ترکیدن لوله افزایش پیدا می‌کند، پس حتما در این مواقع شرایط را بسنجید و بهترین راه برای حل مشکل را انتخاب کنید.

باز کردن شیر آب

نزدیک ترین شیر آب به نقطه یخ زده را کمی باز کنید، این کار باعث به جریان افتادن آب در لوله خواهد شد. آب در حال حرکت نسبت به آبی که داخل لوله حرکت نمی‌کند، شانس کمتری برای یخ زدگی دارد. جریان آب داخل لوله و فشار حاصل از آن به قسمتی که یخ زده است می‌تواند یخ زدگی داخل لوله را برطرف کند و راه لوله باز شود.

گرم کردن لوله آب با حوله

درون آب گرم یک پارچه یا حوله را خیس کنید. آب اضافی آن را بگیرید و بعد آن را دور تا دور لوله مورد نظر بپیچید. این کار را چند بار تکرار کنید. در نظر داشته باشید که دمای آب گرمی که پارچه را با آن گرم می‌کنید بین ۱۵-۱۰ درجه باشد. پارچه نباید سرد شود چون در این صورت کاملا نتیجه عکس خواهد داد و یخ زدگی لوله شدید تر خواهد شد.

چگونه لوله یخ زده را باز کنیم
چگونه لوله یخ زده را باز کنیم

گرم کردن لوله آب با سشوار

اگر حوله گرم موثر نبود می‌توانید از سشوار برای ذوب کردن یخ های داخل لوله آب منزل خود استفاده کنید. شیر آب را باز کرده و با استفاده از سشوار لوله را گرم کنید. دقت داشته باشید که در ابتدا از حرارت پایین استفاده کنید و سشوار را در قسمت های مختلف لوله بگیرید. سشوار را نباید در یک قسمت نگه ندارید چون نگه داشتن سشوار در یک قسمت از لوله حرارت آن نقطه را بالا می‌برد و باعث ترکیدگی ناگهانی لوله خواهد شد.

گرم کردن محیط

همانطور که در قسمت های قبلی توضیح دادیم معمولا یخ زدگی لوله آب ها در قسمت های سرد منزل اتفاق می‌افتد. در نتیجه یکی از راحت ترین و بهترین روش ها برای برطرف کردن یخ زدگی لوله آب گرم کردن محیط می‌باشد. برای این کار شما می‌توانید از چند منبع روشنایی یا وسایل گرمایشی مثل بخاری جهت گرم کردن هوای آزاد اطراف لوله یخ زده استفاده کنید. این روش برای لوله هایی که در داخل کار نصب شده‌اند و در دسترس نمی‌باشند نیز قابل استفاده است.

چگونه لوله یخ زده را باز کنیم
چگونه لوله یخ زده را باز کنیم

استفاده از نوار گرمایشی

نوار گرمایشی، می‌تواند یکی از مناسب ترین وسایلی باشد که به باز کردن لوله های یخ زده کمک می‌کند. چسب های حرارتی از المنت های گرمایی تشکیل شده‌اند که با وصل کردن آن به پریز برق، المنت ها کم کم شروع به گرم شدن می‌کنند. شما می‌توانید نوار های گرمایشی را از فروشگاه های ابزار ساختمانی خریداری کنید. پیش از استفاده حتما دستورات سازنده محصول را بخوانید و از آنها پیروی کنید.

نوار را دور تا دور لوله یخ زده بپیچید و انتهای آن را به نزدیک ترین پریز برق متصل کنید. به این نکته توجه کنید که در ابتدا به هیچ عنوان از حرارت بالا برای انجام این کار استفاده نکنید. پیشنهاد می‌شود از دمای متوسط و تا جایی که امکان دارد از درجه پایین استفاده کنید تا به لوله ها آسیبی وارد نشده و لوله ها دچار ترکیدگی نشوند.

سوراخ کردن دیوار

اگر لوله های یخ زده در داخل دیوار و یا زیر زمین نصب شده باشند و روش استفاده از وسایل گرمایشی موثر نبود، متاسفانه باید کمی دست به تخریب بزنید. این کار به عنوان آخرین روش توصیه می‌شود؛ در این روش باید از یک فرد متخصص کمک گرفته تا حفره‌ای در دیوار (قسمتی که لوله یخ زده است) ایجاد کند و بعد با استفاده از یکی از روش های قبل، لوله را گرم کنید و مشکل یخ زدگی لوله آب را رفع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان/سفارش سریع خدمات