شرکت نوین تهران گستر پارس

انجام دهنده خدمات لوله بازکنی و تخلیه چاه و تعمیر تاسیسات

شماره ثبت : 523876

صدا دادن لوله فاضلاب و راه های برطرف کردن آن

صدا دادن لوله فاضلاب
5/5

صدا دادن لوله فاضلاب

با پیشرفت علم و تکنولوژی و گسترش شهرنشینی میان مردم، آلودگی صوتی به یکی از مشکلات عادی ما تبدیل شده است. یکی از چالش هایی که با آن روبرو هستیم همین آلودگی صوتی است که باید از بین برود و یا حداقل کاهش یابد. یکی از مشکلاتی که اکثر مشتریان ما به آن اشاره می کنند سر و صدای ایجاد شده از طریق لوله های آب و فاضلاب می باشد. موسسه خدماتی مختارپور چند روش کاربردی برای از بین بردن صدای آزاردهنده لوله آب و فاضلاب را به شما توصیه می کند. نوع صدا و زمانی که این صدا تولید می شود بسیار مهم است، زیرا هر کدام دلایل مخصوص به خود را دارند. برای مثال دلیل ایجاد تق تق آب پس از بستن شیر با همان صدا در زمانی که شیر آب باز است متفاوت است. بنابراین باید ابتدا نوع صدا و زمان آن را تشخیص دهیم.

حالت های مختلف صدا دادن لوله فاضلاب

در ادامه با مطالعه این مقاله قادر خواهید بود انواع و علت صداهای ایجاد شده را تشخیص داده و نسبت به برطرف کردن این مشکل اقدام کنید.

حالت اول: زمانی که آب گرم در جریان است، لوله صدای تق تق می دهد.

در مواقعی که آب گرم با باز می کنید، صدایی مانند تق تق از طرف لوله ها شنیده می شود و  زمانی که شیر آب را می بندید، این صدا قطع می شود.

اصلی ترین دلیل وجود این مشکل، لوله کشی غیر اصولی لوله های پلیمری می باشد. در ساختمان های جدید، از لوله های پلیمری برای سیستم لوله کشی آب و فاضلاب استفاده می شود. این لوله ها نسبت به لوله های فلزی، مزایای زیادی دارند. یکی از ویژگی هایی که لوله های پلیمری دارند و باید به آن توجه شود  «صریب تحمل دمایییر آن ها است که پایین می باشد. یعنی زمانی مه آب گرم وارد لوله می شود، لوله ها منبسط شده و اندازه آنها تغییر می کند. به همین خاطر لوله کش های آب در زمانی که می خواهند لوله های پلیمری را نصب نمایند، آنها را آب بندی کرده و فضای کافی اطراف آن قرار می دهند.

در نتیجه چنانچه لوله کشی آب و فاصلاب ساختمان هایی که از لوله های پلیمری استفاده شده است، غیر استاندارد باشد این مشکل رخ می دهد. یعنی پس از بازکردن آب گرم، لوله ها صدا خواند داد. تنها راه کاری که برای از بین بردن این مشکل وجود دارد این است که ابتدا مشکل در سیستم لوله کشی را پیدا مرده و سپس نصبت به رفع آن اقدام کنید.

حالت دوم: زمانی که شیر آب را می بندید با مشکل صدای تق تق روبرو می شوید.

درست زمانی که شیر آب را می بندید، فلاش تانک سرویس بهداشتی را می کشید و یا کار ماشین لباسشویی منزلتان تمام شود، از لوله ها صدایی مانن. ضربه زدن شنیده می شود.

دلیل به وجود آمدن این مشکل پدیده ای به نام آبکوبش می باشد. وضعیتی که هنگام عبور آب از لوله، به محض بسته شدن شیر، سرعت آب در جلوی شیر کاهش می یابد و باعث ایجاد فشار دینامیکی در لوله می شود.

در برخی موارد میزان فشار دینامیکی در لوله بسیار زیاد است و این فشار می تواند باعث لرزش شدید لوله و حتی شل شدن اتصالات لوله و تولید صداهای بسیار بلند شود. همچنین ممکن است لوله ترکیده شود. اما پرسش این است که چگونه این مسئله را می توان حل کرد؟ روش حل این مشکل بسته به سیستم لوله کشی ساختمان شما متفاوت خواهد بود.

این به این دلیل است که برخی از سیستم های لوله کشی از ویژگی به نام دریچه های هوا یا مخازن داخل لوله ها استفاده می کنند. محفظه های هوا لوله های T شکلی هستند که با یافتن هوا در داخل لوله، به سرعت هوا را خارج کرده و با آب جایگزین می کنند.

حال اگر یک سیستم لوله کشی در ساختمان شما چنین ظرفیتی دارد، می توانید طبق دستورالعمل زیر این مشکل را رفع کنید.

  • شیر اصلی یا همان فلکه اصلی آب ساختمان را ببندید.
  • بالاترین شیر آب ساختمان را باز کنید و در عین حال پایین ترین شیر آب ساختمان را که معمولاً  در خارج از ساختمان قرار دارد باز کنید.
  • حالا اجازه دهید تمام آب داخل لوله ها تخلیه شود.  سپس شیر آب پایینی را ببندید و فلکه اصلی را باز کنید.
صدا دادن لوله فاضلاب
صدا دادن لوله فاضلاب

حالت سوم: زمانی که آب سرد در جریان است، صدا شنیده می شود.

در این شرایط صدای لوله های آب از داخل دیوار شنیده می شود و این صدا نیز به محض باز شدن شیر آب سرد در سینک به گوش می رسد.

علت احتمالی این مشکل فشار بالای آب می باشد.  برای بیشتر مردم فشار بالای آب یک مزیت مهم است، اما نه همیشه. زمانی که فشار آب داخل لوله با توجه به قطر آن از حد معینی فراتر رود، با حرکت آب در داخل لوله، صدای تق تق شنیده می شود.

به عبارت دیگر وقتی آب با حجم زیاد از داخل لوله عبور می کند به صورت ضربه هایی در لوله حرکت می کند که باعث ایجاد ارتعاش در لوله می شود و این ارتعاشات باعث برخورد لوله به دیوار می شود و که نتیجه آن شنیدن صدا از دیوار می باشد. در شرایط حاد ممکن است باعث ترک خوردن دیوار شود.

چگونه این مسئله را می توان حل کرد؟ جهت حل این مشکل فشار آب داخل لوله های ساختمان خود را اندازه گیری کنید. برای این کار می توانید از فشارسنج ساده استفاده کنید. برای استفاده از فشارسنج، آن را به شیلنگ آب نزدیک شیر اصلی آب ساختمان خود وصل کنید. در حین انجام این کار مطمئن شوید که در خانه از آب استفاده نمی شود. سپس شیر آب متصل به شلنگ را کاملا باز کنید. فشار آب باید بین 40-80psi باشد. خوب اگر فشار آب بیشتر از این مقدار باشد باید با نصب شیرهای کمکی فشار آب خانه را کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان/سفارش سریع خدمات